Saturday, December 22, 2012

butterfly in macau ((“Butterfly Pavilion”))

Here's some pictures of butterfly in macau. It is so beautiful.
do not believe? let's scroll below

amazing isn't? ;)


I wish I'll be there xoxo :p (one day. ameen_)



swear! truly interesting

Saturday, October 20, 2012

Merenungkan Hakikat Diri

Satu perkara yang ku pelajari dari kehidupan
bahawa ia perlu diteruskan

satu perkara yang ku pelajari dari cinta
bahawa ia tdk selalu bertahan

satu perkara yang ku pelajari dari manusia
bahawa manusia itu cepat berubah

:: warna hidup~


Wednesday, October 17, 2012

Rahsia tahi lalat..betul k?

Tahi lalat pada mata kanan cenderung kepada berlaku serong atau tidak setia dan cenderung untuk berbohong dan banyak dalihnya. Juga bersikap tegas dan keras pendiriannya. Manakala tahi lalat di mata kiri cenderung untuk berbohong tetapi mempunyai sikap yang baik hati, mudah dipengaruhi dan terlalu sensitif dan emosional serta cepat merajuk


KENING KANAN
Sekiranya kamu mempunyai tahi lalat pada kening sebelah kanan, kamu dikatakan
seorang yang mempunyai akal yang cerdik dan cekap melakukan setiap tugas yang
diberikan. Maksudnya kamu mampu memikul segala tanggungjawab yang
diamanahkan ke atas kamu.
KENING KIRI
Sifat sopan adalah gambaran bagi mereka yang memiliki tahi lalat sebegini. Kamu
juga seorang yang lemah-lembut. Walaupun kamu seorang yang bersopan dan
lemah-lembut, namun jangan terperanjat kerana kamu juga seorang yang aktif dan
cergas. Tidak hairanlah kamu ini suka melibatkan diri dalam kegiatan lasak
termasuklah acara sukan.
ANTARA DUA KENING
Kamu dikatakan seorang yang keras hati dan pendirian kamu sukar digugat atau
dipengaruhi orang lain. Selain itu, kamu juga seorang yang berani. Kadangkala sikap
kamu yang berani ‘tak bertempat’ itu mendatangkan keburukan pada diri kamu.
ATAS MATA KANAN
Kamu dikatakan seorang yang baik hati dan suka menolong orang lain. Selain itu,
kamu juga selalu berjaya dalam apa jua perkara yang dilakukan. Kebanyakannya
mempunyai kerjaya yang mantap dalam masa yang singkat.
ATAS MATA KIRI
Kamu dikatakan mempunyai sikap baik hati dan disenangi orang lain. Tidak
hairanlah kamu mempunyai ramai teman tidak mengira status, jantina dan
kedudukan.
PIPI KIRI
Ini menunjukkan kamu mempunyai ramai teman. Mungkin kerana kamu seorang
yang peramah dan tak sombong. Kamu juga tak kisah berkawan dengan sesiapa
sahaja asalkan ikhlas.
PIPI KANAN
Kamu sentiasa menjadi pujaan ramai peminat dari jantina yang berlawanan. Tidak
hairanlah jika kamu mudah mendapat pengganti walaupun baru sahaja putus cinta.
PADA HIDUNG
Tahi lalat di bahagian ini menunjukkan kamu ini cukup bernasib baik dan murah
rezeki. Kebanyakan mereka ini mampu hidup senang-lenang.Bertuahnya badan!
PADA BATANG HIDUNG
Tahi lalat di bahagian ini dikatakan lebih bertuah. Kamu lebih mudah memperolehi
kekayaan dalam hidup dan dicintai sepenuh hati oleh yang tersayang. Kamu juga
dikatakan hanya melalui satu perkahwinan sahaja seumur hidup.
BIBIR ATAS KANAN
Kamu seorang yang petah berbicara. Mempunyai banyak rezeki dan pandai.
BIBIR ATAS KIRI
Kamu dikatakan mempunyai ramai kawan kerana sikap baik hati dan suka menolong
orang.
BIBIR BAWAH KANAN
Kamu seorang yang disegani oleh ramai orang. Mungkin kerana sikap peribadi kamu
sendiri membuatkan orang suka kepada kamu. Selain itu, ia juga turut membuatkan
wajah kamu manis dan sedap mata memandang.
BIBIR BAWAH KIRI
Kedudukan tahi lalat ini menunjukkan kamu seorang yang pandai berbicara. Setiap
kali bercakap orang akan rasa kagum terhadap kamu. Jadi tak hairanlah kamu
mampu menjadi penceramah/pemidato yang baik. Pekerjaan yang sesuai dengan
kamu ialah pekerjaan yang memerlukan kamu berkomunikasi dengan orang lain
secara langsung. Kamu juga seorang yang tidak mudah mengaku kalah.
HUJUNG MULUT KANAN
Kamu jenis yang tak mudah menyerah kalah dan akan mencuba sedaya-upaya.
Mereka ini mempunyai semangat juang yang tinggi. Walau bagaimanapun, mereka
perlu bekerja keras untuk hidup senang.
HUJUNG MULUT KIRI
Awas! Kamu dikatakan seorang yang suka berfoya-foya dan bersosial. Personaliti
kamu yang menarik membuatkan diri kamu mudah menyesuaikan diri dengan orang
lain.
DAGU BAWAH KANAN
Kamu dikatakan mempunyai sifat mulia sehingga membuatkan ramai orang
menyukai kamu. Kamu jujur dan baik hati dengan semua orang. Namun begitu,
akan ada orang mengambil kesempatan di atas kebaikan kamu.
DAGU BAWAH KIRI
Ia menandakan kamu ini seorang yang bijaksana
RAHaSIA TAHI LALAT DI BADAN
Adakah kamu sudah mengkaji rahsia di sebalik tahi lalat di wajah kamu? Apakah
terdapat persamaan sifat semulajadi kamu dengan definisi yang diberikan? Kali ini
kita semak pula rahsia tahi lalat di bahagian tubuh badan.
BAHU KANAN
Mungkin kamu sukar untuk melihat tahi lalat di bahagian ini. Bagi kamu yang
memiliki tahi lalat di bahu kanan, dikatakan sangat berhati-hati dalam membuat
sebarang keputusan. Ini kerana bagi kamu setiap keputusan itu boleh merubah
kehidupan kamu. Selain itu, kamu seorang yang bertanggungjawab.
BAHU KIRI
Ini bermakna kamu ini seorang yang suka bekerja keras untuk memastikan kejayaan
menjadi milik kamu. Ini termasuklah soal kerjaya, pelajaran atau apa sahaja. Selain
itu, kamu juga mempunyai banyak tanggungjawab yang perlu dipikul hingga
mendatangkan masalah kepada diri kamu. Namun begitu, kamu seorang yang
pandai mencari jalan untuk menyelesaikan setiap masalah yang menimpa.
JARI TELAPAK TANGAN KANAN
Perhatikan jari-jemari kamu. Adakah terdapat tahi lalat di salah satu jari kamu? Jika
ya, ini bererti kamu ini seorang yang murah rezeki. Walaubagaimanapun, satu
kelemahan kamu adalah sikap kamu yang terlalu boros dalam berbelanja. Kamu juga
seorang yang pemurah. Jika ada peluang, kamu tidak lokek menderma dan belanja
kawan-kawan.
JARI TELAPAK TANGAN KIRI
Kamu juga dikatakan murah rezeki dan mampu hidup senang. Namun begitu, kamu
seorang yang tidak boros dan pandai menyimpan. Jadi tidak hairanlah jika kamu
mempunyai wang simpanan yang banyak di bank.
LENGAN KIRI
Dikatakan orang yang mempunyai tahi lalat di bahagian ini seorang yang berpegang
teguh pada janji. Setiap janji yang dibuat pasti akan ditunaikan. Kamu juga seorang
yang tepati masa dan cukup gigih berusaha untuk mencapai impian hidup.
LENGAN KANAN
Kamu yang memiliki tahi lalat pada lengan kanan memberi maksud bahawa kamu
seorang yang taat pada perintah ketua / guru kamu. Bermakna, kamu ini seorang
pekerja / pelajar yang baik dan berdedikasi. Bagi kamu ia perlu agar kamu lebih
berjaya pada masa hadapan. Lagipun ia menunjukkan kamu benar-benar jujur
dalam setiap yang kamu lakukan.
SIKU TANGAN KANAN
Kamu ini seorang yang bercita-cita tinggi termasuklah ingin memiliki kehidupan yang
serba mewah. Ini kerana sifat semulajadi kamu yang terlalu mementingkan material.
SIKU TANGAN KIRI
Berlainan pula tahi lalat di bahagian ini. Kamu dikatakan memiliki sikap terpuji
seperti baik hati dan suka menolong orang lain. Keburukannya pula, kamu terlaluy
mudah untuk dipergunakan orang lain kerana kebaikan kamu. Misalnya, sudah
banyak kali duit kamu yang dipinjamkan kepada orang lesap begitu sahaja!
PERGELANGAN TANGAN KANAN
Tanda tahi lalat di bahagian ini menunjukkan bahawa kamu seorang yang
menggemari kehidupan yang enjoy. Kamu tidak peduli jika perlu berhabis wang
untuk menikmati keseronokan. Ini bermakna kamu juga seorang yang boros.
PERGELANGAN TANGAN KIRI
Ini berita baik buat para gadis. Ini kerana tahi lalat ini memberi tuah kepada kamu.
Kononnya kamu akan mendapat calon pasangan hidup yang terdiri daripada orang
berpangkat! Bertuahnya badan! Nampaknya tercapailah cita-cita kamu untuk hidup
senang.
LUTUT KANAN
Apa tandanya tahi lalat di bahagian ini? Kamu dikatakan seorang yang bersikap suka
mengambil mudah tentang sesuatu perkara. Sebab itulah setiap pekerjaan yang
kamu lakukan hanya sekadar “melepaskan batuk di tangga” sahaja. Kamu juga
malas berusaha walaupun kamu sedar kamu mampu melakukan yang lebih baik.
LUTUT KIRI
Seperti juga di atas, kamu seorang yang malas berusaha, tidak kira soal pekerjaan
atau pelajaran. Namun begitu, ada di kalangan mereka yang mampu mencapai
kejayaan walaupun dengan usaha yang minima.
BETIS KANAN
Kamu dikatakan suka menghabiskan masa dengan berfoya-foya dan amat boros
dalam berbelanja terutamanya jika berkaitan dengan keseronokan.
BETIS KIRI
Berbeza pula bagi kamu yang memiliki tahi lalat di betis kiri. Kamu seorang yang
rajin dan gigih berusaha. Sebab itu kamu tidak suka membuang masa dengan siasia.
Pasti ada saja pekerjaan yang kamu lakukan pada masa lapang.
TUMIT KANAN
Dikatakan tahi lalat ini menggambarkan kamu seorang yang jujur dalam
perhubungan dan ini membuatkan kamu mempunyai ramai teman.
TUMIT KIRI
Bagi kamu yang memiliki tahi lalat di bahagian ini, ia menunjukkan bahawa kamu
seorang yang baik hatidan tidak lokek untuk menghulurkan bantuan kepada mereka
yang memerlukannya walaupun kadangkala kebajikan diri sendiri terpaksa
diabaikan.
Kepala sebelah belakang = Jujur, sabar, tekun
Kening sebelah kanan = C e r d a s d a n c e k a p
Kening sebelah kiri = C e r d a s , s o p a n s a n tun
Sudut mata kanan luar = Baik budi, ramai yang cinta
Pipi kanan = Ramai teman
Bibir atas kanan = Pandai
Bibir atas kiri = Ramai kawan,baik hati
Bibir bawah kanan = Disegani orang, ramai yang suka
Bibir bawah kiri = Pandai bicara, tak mudah mengalah
Hujung mulut kiri = Suka berfoya-foya
Dagu bawah kanan = Jujur dan baik hati
Dagu bawah kiri = Bijaksana dan berbudi luhur
Leher kanan = Cerdas, jujur, berani menderita
Leher kiri = Cerdas dan banyak pengetahuan
Leher di tengah = Mudah tercapai apa yang dicita-citakan
Bahu kanan = Cermat dalam ambil keputusan,banyak tanggungan
Bahu kiri = Suka kerja keras, banyak tanggungjawab
Dada kanan = Dapat mengatasi masalah
Dada kiri = Berani, jujur, sabar
Pinggang kanan = Bersifat penyayang pada suami atau isteri
Pinggang kiri = Mudah disayangi oleh suami atau isteri
Lengan kanan = Setia dan taat pada golongan atasan
Lengan kiri = Suka bekerja dan selalu menepati janji
Siku tangan kanan = Bersemangat kuat untuk memiliki kejayaan
Siku tangan kiri = Baik hati, suka menolong
Telapak kaki kanan = Tidak mudah mengeluh, kuat berusaha, bakal terkenal
Telapak kaki kiri = Mempunyai budi pekerti yang baik

sumber, google






Saturday, October 13, 2012

Muara cinta

Cinta terpisah ruang waktu
Tetap cinta bersatu dalam hatiku
Walau raga kita tak mungkin bersama
Ku yakini hati kan tetap setia

Ku percaya kemana pun kau berjalan
Suara cinta menuntunmu kepadaku
Kerna bila cinta sudah bersenandung
Takkan terpisah hati

Korus:
Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali padamu

Hoo uuu..

Aku ada kerna kau ada
Dan cinta hatiku hanyalah untukmu

Jalanku tertuju padamu
Kemana pun kan pasti kembali

[Ulang Korus]

Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasuk
Bersatu dalam hatimu
Hanya dirimu dan aku

Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasuk (merasuk dalam hati)
Cinta..

P/s:: saya suka lagu ne :')

Thursday, September 20, 2012

1st nephew


apa kbr suma? :')

lamany x update entry kihkihkih.. suddenly teringat blog yg usang ne haha. 0kela, aku nak share cket about my 1st nephew hoho. 1st tym ada anak buah ne. yesterday dia genap sebulan. :')


Azraif bin Afizan~ lahir 2 syawal ari tu ^^
cumel kn hihi


okla dats ol.. bubbye semua :')
 

Sunday, August 12, 2012

khasiat bunga lavender



Bunga Lavender nama latinnya Lavandula afficinalis syn.L. angustifolia (Lamiaceae), berbentuk kecil dan berwarna ungu, itulah penampakan bunga lavender. Tanaman ini berasal dari Eropa, tepatnya di wilayah Perancis. Ia digunakan sebagai parfum. Perlengkapan upacara keagamaan (ritual) dan tanaman obat sejak zaman Romawi kuno. Sebutan bunga lavender bagi orang roma adalah lavare yang artinya menyegarkan. 

Tumbuh baik di ketinggian 600 –1.350 m dpl di mana semakin tinggi tempat tumbuhnya, semakin baik kualiti minyak yang dihasilkannya. Kebanyakan tanaman lavender biasanya dengan me
nggunakan bijinya. Biji-biji yang tua dan sihat di-semaikan. Bila sudah tumbuh, dipindahkan ke polibeg. Ketika tingginya mencapai 15 - 20 cm, dapat dipindahkan ke dalam pot atau ditanam di halaman rumah. Warna ungu yang menarik ini dapat digosokkan ke kulit, selain aroma wangi, anda pun akan terhindar dari gigitan nyamuk.

Sedangkan komposisi utama dalam minyak lavender adalah linalool asetat yang mampu mengendorkan dan melemaskan sistem kerja urat-urat syaraf dan otot-otot yang tegang. Karena khasiat inilah bunga lavender sering digunakan sebagai bahan lotion antinyamuk, aromaterapi, parfum, minyak gosok, ramuan untuk mandi dan ubat-ubatan.


                                                     

Sudu


Di sebuah klinik yang terletak berhampiran sebuah kampung... 

Doktor : Awak nampak tak sihat? (sambil mengambil stetoskop) 

Pak Pandir : Pening kepala, sakit dada….. doktor. 

Doktor : Aaa…. suhu badan awak tinggi, ambil ubat ni… makan 2 sudu, 3 kali sehari. 

Pak Pandir : Terima kasih. 

Seminggu kemudian….. 

Doktor : Eh, kamu lagi? Apa pulak masalah awak? 

Pak Pandir : pening kepala,…. sakit dada hilang dah…. TAPI sakit perut pulak….(sambil mengerang…) 

Doktor : Ubat yang saya bagi hari itu dah habis makan? Pahit ke? 

Pak Pandir : Saya makan habis dah ubat tu, tak ada masalah…… cuma, SUDDDU doktor……. 

Doktor : Kenapa dengan sudu? 

Pak Pandir : (dengan selamba) …. keras sikit ….. doktor! 

Doktor : ??????? 





Tuesday, August 07, 2012

Rumah Terbalik

jom tgok pictures yg unik2..;)

R.tbalik- South Korea


Szymbark- Poland


R.tbalik- Jerman


Wonderworks Amusement Park- Florida & Tennessee


Restoran Saksasa- Japan


House Of Katmandu- Spain


Device to Root Out Evil- Vancouver British, Columbia Canada


R.tbalik- Tamparuli Sabah

p/s : Sabah Bolehh:)
bye~

Credit to GOOGLE

Monday, August 06, 2012

gift on ramadan ~,~

I just want to share wif u all dat I got special gift from sumone hihi
nak tgok?? hehe okay2...
ne aku ambik kat pej. pos ptg td uwaaa~~ ^o^

just ignore yg d conteng tuh.
okay isinya pulak apa??hee jom tgk


yes ada cadbury dairymilk ;p 
hihi blum abis..ad lagi,,


okay yg ne pulak ada apa??
jom tgk


Al-Quran edisi wanita :-)
Alhamdulillah..:)


thank u so much to mohd shardee bin makli
I Love U bie :):)
dats all ;)

p/s : thanx thanx nd thanx bie :) I appreciated it :*

my face during got it ;p
byeeee~

Sunday, August 05, 2012

dad + mum = Me

hapy fasting semua :)

oryte to da point aja hihi..

dis is my pic wif my father..:)


serupa x? hehe




                                 
my mum n dad :)








papa plus mama equal ? Me la :P :D


dats all..

# :: I Love My Parents ..:)

dad : Aslee bin Hj perlin
mum : Norbati@Pateri binti Hj Latif




Thursday, July 26, 2012

15 RAMADHAN : SERUAN DARI LANGIT

Dari Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah saw. bersabda: “Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah?” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum’at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari rumahnya, pada malam Jum’at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum’at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah “, karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”. 
Dalam kitab Ad­Duratun Nafi’ah Fi Isyratis Sa’ah ada membahaskan sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Abu Said, Ummu Salamah, Aisyah bin Malik dan Huzaifah Al-Yamani ada menyatakan bahawa salah satu tanda kemunculan Imam Al Mahdi ialah datang dua seruan dari langit. Seruan yang pertama iaitulah seruan daripada langit dengan katanya, “Ketahuilah olehmu akan bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya keluarga Muhammad.” (Dan seruan kedua) iaitulah seruan syaitan dengan katanya, “Ke­tahuilah olehmu bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya dari ketuarga Isa.” (Lihat Ad­Duratun Nafi’ah Fi Isyratis Sa’ah)
Suara keras tersebut adalah suara malaikat dari langit yang bertujuan untuk memberi peringatan dan amaran kepada sekelian manusia tentang akan kemunculan Al Mahdi dan juga Dajjal Al Masih.
Disebut bahawa seruan malaikat dari langit tersebut berkata :
“Wahai (sekalian) manusia, sesungguhnya Allah telah membinasakan orang-orang yang zalim, orang-orang munafik dan sekutu-sekutu mereka. Allah telah mengangkat seorang yang terbaik dari umat Muhammad SAW sebagai pemimpin kamu semua. Oleh itu, sambutlah dia di Makkah. Dia adalah al-Mahdi yang bernama Ahmad bin Abdullah.”

Suara malaikat itu dapat didengar oleh semua orang dengan jelas, dapat difahami oleh setiap manusia, menurut bahasa masing-masing, sehingga yang sedang tidur akan terjaga, yang terlena akan turut mendengarnya. Suara itu terdengar seperti dekat dengan telinga mereka. Mereka saling bertanya kepada orang yang di sebelahnya sama ada turut mendengar apa yang dia dengar itu atau tidak. Yang tinggal di Malaysia akan bertanya kepada rakannya yang tinggal di negara jiran yang lain mengenai hal yang sama, begitu juga yang tinggal di negara-negara lain.

Semoga peringatan tersebut dapat memberi satu iktibar dan keyakinan yang mendalam kepada sekelian umat muhammad saw dan juga untuk diri saya bahawa kita sebenarnya sudah semakin hampir ke penghujung akhir zaman dan semakin hampir  kita untuk bertemu dengan Allah swt. Berbanyaklah membuat amalan yang soleh dan tinggalkanlah segala amalan terkeji, sesungguhnya janji Allah itu benar, Syurga dan Neraka Allah itu benar, Perhitungan dan Pembalasan itu sesuatu yang pasti.
WAllhualam.

#copy paste

p/s :: Semoga menjadi ptunjuk buat kita …

Wednesday, July 25, 2012

``Alhamdulillah 20 rakaat``


U ol  ada x solat tawareh td? ops silap tarawih i mean hihi.. I jz want to share msa aku trwh kat msjid td, ada la geng2 kanak2 ne yg x solat. diorang tau buat bisinggg ja... geram aku. rasa mcm nak bg penampar huahua (ketawa kejam) anyway,, okla jugak boleh senaman sekaligus kan :)

dats all,,tata;)

p/s :: Tarawih malam kelima, diberi pahala seperti orang yang bersembahyang di masjidil haram, masjid madinah, dan masjid Al-aqsa. wallahualam

Saturday, July 21, 2012

puasa VS sabar


ugh! memang menguji kesabaran aku ptg2 camne! dah lah puasa! kau pulak menyakitkan hati............
xpa2..............sabar hhhahahhaha!

lepas geram ckitt, ok dats all ch0w bye

Monday, July 16, 2012

Dongeng sebelum tidur :D

Masih ingat x masa u all masih kecik....?? suka bc fairytale kn ;p

okay jom bc kisah Semut dan Merpati.

Pada suatu hari, seekor semut sedang b'jalan2 mencari makanan di sekitar sungai. Seperti biasa dia b'jalan dgn perasaan yang riang namun dia kurang b'hati2 lalu jatuh ke dlm sungai. Seekor burung merpati yang kebetulan berada di ranting pokok melihat semut tersebut yang hampir tenggelam dan dia merasa kasihan..

Burung merpati itu juga b'gegas memetik daun dan kemudian melepaskannya ke sungai. Semut itu pun pergi ke arah daun tersebut dan dia berjaya menyelamatkan dirinya dengan bantuan daun itu.

Tidak lama kemudian, Sang Semut...........???

##haha  u all pikey la sndri;p
## tdo dulu,,bye u

menu tym b'buka p0sa td..nyam2;)

Alhamdulillah puasa ganti just 1 day left...;) btw U all want to knoe I mkn ap td?? haa scroll bwh cket



Mee Basah Ayam ;) 


Ikan Bakar........... ;) pedasss nd sedap..nyamm2



0range juice ;)

delicious!! ^o^.......ngee~ x abesh lg taw! ad lagi..... jum tgk 


Wafer coklat ;)

nd da last one! grapes! -_~)


dats all.. alhamdulillh kenyang hihihi;p esk puasa lg lorhhh........

Sekian. . .



~Mission-> ganti puasa~

 
 

I dah ganti posa 5x on last week... baki 2hr gik... now I am fasting nd tomorrow insyaalah ;) U all pulak mcmn?? ;p ganti la cpt takut nnt x sempat ;p




anyway,,, Selamat Datang Bulan Perjuangan. ^_^
''Marhaban Ya Ramadhan"

P/s : x sabar rasanya nak berterawih, berpuasa, dn berada dalam bulan ramadhan :)

Sekian. . .
               

Thursday, July 12, 2012

for those that love blue color!


suka x blue color?? I love it very much. ;) b4 dis background blog aku kaler pink! aku pun x tau np padahal aku suka blue kaler! hihi nd now I oredi changes the pink template clor to blue ;) suka x? suka x ? ngee~ thats all bubbye -_~)

Friday, July 06, 2012

mcm x p'caya yg aku boleh buat DOODLE!!!

 Selamat petang semua :))

I juz want 2 share ngan korang semua, aku baru siap buat doodle lorhh ngee -_~)
x caya ?? meh tgk bwh



W'pun x terror buat doodle, at least aku siapkan juga..
. . . kau ada ?? ;p

I dr0w it by using Excel only :D
c0z I dnt hv photoshop s.ware.... ngee~~

Ok lar dats all ...bye ;)

p/s :: bila aku oredi expert bt doodle nnt aku buat banyak2 hihihi^o^


                           

Wednesday, July 04, 2012

ღღKisah Pendayung Sampan Dengan Profesorღღ


"Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian. 

Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengan tabung uji kemudian digoyang-goyang. 

Selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itu membuat kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit.Berdasarkan pengalamannya dia berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan." 

"OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu. Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah 
pantai. Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung sampan. 

"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu. 

"Hampir seumur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dengan ringkas. 

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi. 

"Ya". 

"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" Tanya Professor itu. 

Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, Professor itu bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala. 


"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu." Kata Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala. "Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu masih lagi bertanya. 
Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala. "Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu. Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pendayung sampan." Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri. 

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik. Professor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula pendayung sampan itu bertanya, "Kamu tahu berenang?" Professor itu menggelengkan kepala. "Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai. 

P/s :Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan. Tak guna kita pandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara penting dalam hidup. Adakalanya orang yang kita sangka bodoh itu rupanya lebih berjaya dari kita. Dia mungkin bodoh dalam bidang yang tidak kena mengena dengan kerjayanya, tetapi "MASTER" dalam bidang yang diceburi..so be humble in everything we do. ^-^

\\ Muafakat Membawa Berkat //

Pada suatu hari, arnab terjumpa sebuah karung guni. Di dalam karung itu terdapat sayur-sayuran. Arnab ingin makan sayur-sayuran itu. Kemudian datang kambing. Kambing juga mahu makan sayur-sayuran itu. Tetapi arnab tidak mahu berkongsi dengan kambing. Arnab mendapat suatu akal.
Arnab mengajak kambing bertanding. Pertandingan itu ialah menumbangkan tiang pagar. Kambing bersetuju. Kambing berlari kencang. Kambing terus menanduk tiang itu. 

Prak! Tanduk kambing patah. "Aduh!" kambing menjerit kesakitan. 
Tibalah pula giliran arnab. 

Arnab menggali tanah. Tiang itu tumbang menimpa kaki arnab. 

Prak! Kaki arnab patah. "Aduh!" arnab menjerit kesakitan. 

Arnab berasa menyesal kerana enggan berkongsi makanan dengan kambing. Kedua menyesal dan saling memohon maaf. Selepas itu, Arnab dan kambing pergi ke tempat karung guni itu semula. Tetapi karung guni itu sudah tiada kerana diambil oleh tuannya. 

p/s ; Sikap tamak selalu rugi. Sebaliknya, jika bermuafakat tentulah membawa berkat. ^_^

Sang Katak ~

Pada suatu hari, anak katak puru pergi bersiar-siar di tepi sawah. 
Anak katak terjumpa seekor lembu. Anak katak belum pernah melihat lembu. Anak katak berasa sangat takut. 

"Wah, besar sungguh haiwan ini!" kata anak katak puru di dalam hatinya. 

Anak katak puru terus melarikan diri. Anak katak puru segera pulang. 
Anak katak puru memberitahu ibunya, 

"Ibu, tadi saya terjumpa seekor haiwan yang sangat besar!" 

Namun, ibunya berkata dengan perasaan sombong, "Dalam dunia ini, ibulah haiwan yang paling besar." 

"Tetapi haiwan itu lebih besar daripada ibu," kata anak katak puru itu. 

Ibunya segera menggembungkan badannya. 

"Adakah haiwan itu sebesar ini?" tanya ibunya. 

"Tidak! Haiwan itu lebih besar lagi," jawab anak katak puru. 

Ibunya mengembungkan lagi badannya. 

"Adakah haiwan itu sebesar ini?" tanya ibunya lagi. 

"Tidak! Haiwan itu lebih besar lagi," ujar anak katak puru. 

Ibunya terus menggembungkan lagi badannya. 
"Adakah haiwan itu sebesar ini?" ibunya bertanya lagi. 

Anak katak puru menjawab, "Tidak! Haiwan itu lebih besar lagi." 

"Sekarang tengok! Adakah haiwan itu sebesar ini?" tanya ibunya lagi. 
Ibu katak puru itu pun cuba menggembungkan badannya supaya menjadi lebih besar lagi. 

Pop! 

Anak katak puru terkejut mendengar bunyi letupan itu. 

Ibu katak puru itu mati kerana cuba menggembungkan badannya supaya menjadi lebih besar. Akhirnya, badannya pecah. 
Itulah akibatnya kerana sombong dan ingin membangga-banggakan diri. 


p/s :
Jangan sekali-kali bersikap sombong dan ingin membangga-banggakan diri.^_^

ღღ Sang Bangau Menipu Ikan ღღ


Di tepi hutan terdapat sebuah kolam. Airnya sudah hampir kering. Semua ikan berasa susah hati. 

Pada suatu hari, datang seekor burung bangau. Bangau berpura-pura mahu menolong ikan. 

"Kamu semua boleh berpindah ke kolam lain. Kolam itu tidak kering," kata bangau. 

Semua ikan bersetuju. Mereka sangat gembira. 

Bangau menolong ikan berpindah dari situ. Seekor demi seekor ikan itu dibawanya pergi. Tetapi semua ikan itu dimakannya. 

Kemudian tibalah giliran ketam untuk berpindah. Ketam itu dibawa pergi oleh bangau. 

Terkejutlah ketam apabila melihat tulang ikan. Ketam tahu bangau itu penipu. 

Bangau mahu makan ketam pula. Tetapi ketam segera menyepit leher bangau. Matilah bangau itu. 

p/s : Setiap perbuatan jahat pasti akan menerima balasan buruk daripada Allah

Tuesday, July 03, 2012

Tips Penjagaan Kucing


Menjaga Bulu Kucing Parsi


Kucing Parsi tergolong di dalam kategori long-haired, dimana ia mempunyaidouble coat yang membentuk lapisan bulunya. Lapisan pertama adalah pendek, tebal dan padat manakala lapisan kedua pula lebih panjang, jarang dan lembut. Jika anda memelihara kucing Parsi, maka anda perlu menyikatnya setiap hari.

Ini kerana bulunya amat mudah berselirat, tergumpal dan memerangkap kotoran. Sepertimana kucing long-haired yang lain, kucing Parsi mudah membentuk mats yang terjadi akibat gumpalan bulu yang sudah gugur tetapi terperangkap di antara bulu yang sedang tumbuh. Gumpalan ini akan semakin membesar kerana ia menarik bulu-bulu lain dan ini akan menyebabkan kesakitan pada kulit kucing jika ditarik.

Gumpalan ini biasa terjadi pada kawasan yang sukar dicapai oleh kucing. Percayalah, kucing Parsi anda tidak akan mampu menjaga keseluruhan bulunya dan anda perlu membantu kucing anda dalam hal ini. Menyikat bulu kucing pada setiap hari dapat mencegah anda dari masalah yang lebih memakan masa dan menyakitkan pada masa akan datang.

Antara kawasan yang biasa terjadinya gumpalan dan simpulan adalah ketiak, abdomen, belakang telinga, ekor, bahagian bawah ekor dan bahagian belakang kaki belakangnya. Walaupun ianya nampak remeh tetapi ingatlah bahawa gumpalan bulu ini biasanya terjadi hampir pada permukaan kulit. Bukan sahaja bulunya yang terperangkap di situ malah segala kekotoran dan kelembapan yang menyebabkan kulit mengalami ruam dan kepedihan. Untuk kes yang serius, anda mungkin perlu membawanya ke vet untuk dicukur keseluruhan bulunya.

Menyikat juga dapat mengurangkan bebola rambut atau hairball yang terkumpul di dalam perut. Bebola rambut ini merupakan bulu gugur yang terperangkap di dalam perut kucing semasa ia mengandam atau menjilat bulu-bulunya.

Sikat yang terbaik adalah dari jenis metal comb dengan giginya yang panjang, sesuai dengan bulu panjang yang dimiliki oleh kucing Parsi. Sesetengah kucing tidak menyukai sesi menyikat ini namun ia masih boleh diajar. Jika terlalu sukar dan kucing anda sentiasa melarikan diri, berikan makanan sebagai hadiah setelah selesai sesi menyikat. Sesi menyikat ini lebih mudah diajar pada anak kucing berbanding kucing dewasa. Jika semuanya berjalan lancar, kucing anda pasti akan mengiau keseronokan dan mula berbaring setiap kali melihat anda mengeluarkan sikatnya.

Memandikan Kucing Parsi


Kucing Parsi juga perlu dimandikan tetapi tidak perlulah sehingga tiap-tiap hari. Bergantung kepada keadaan, sekadar 3-4 hari sekali atau seminggu sekali pun sudah cukup. Ini adalah untuk menjaga kebersihan bulunya agar kekal sihat, bersih dan lembut terutamanya jika kucing anda berbulu putih.

Kebersihan Muka dan Telinga


Mata dan hidung kucing Parsi cenderung untuk menghasilkan sisa lebih dari kadar biasa berbanding kucing lain. Ini adalah kerana bentuk fizikal bahagian kepala kucing Parsi itu sendiri. Anda perlu mengawasi dan membersihkannya dengan menggunakan kapas atau kain lembab.
Periksa juga bahagian dalam telinga jika ada lapisan yang berminyak. Lapisan berminyak itu adalah untuk memerangkap kotoran dan jika dibiarkan, kotoran dan habuk itu akan menjadi keras dan merimaskan kucing itu sendiri. Bersihkan telinganya dengan menggunakan putik kapas lembab.

This Blog is Protected. Copyright 2010 - 2012 © Design By Miss Noorapipah Aslee